Resolució 3a ed. Premi “Biblioteca pública i compromís social”

La Fundació Biblioteca Social va convocar a l´octubre 2016 la tercera edició del Premi “Biblioteca Pública i compromís social“. #PremioBiblioSocial. Es van presentar 16 projectes i en van ser acceptats 12.

El 13 de març 2017, el Jurat ha valorat com a “Millor projecte” el que porta per títol LA LECTURA QUE DA VIDA presentat per la Biblioteca Pública Eugenio Trias-Casa de Fieras de El Retiro (Madrid). Segons l´acta del jurat, el projecte “sorgeix en detectar la necessitat de lectura d’un col·lectiu molt sensible i exclòs com és el dels nens i adolescents afectats per patologies psiquiàtriques i de càncer; trenca les barreres entre institucions, en aquest cas culturals i sanitàries; sense renunciar a cap de les virtualitats de la lectura, la transforma en genuïna eina de salut esdevenint per extensió la biblioteca en un espai vivificador, sanador i de recuperació; es dirigeix ​​als malalts i al seu entorn, familiars i personal sanitari, amb què es persegueix fidelitzar tot un ampli grup humà en l’ús de la biblioteca; suposa un esforç extraordinari dels bibliotecaris i del personal sanitari, obligats a adoptar especials mesures de seguretat i higiene i una notable capacitat d’adaptació a les necessitats canviants dels pacients; completa, amb estratègies rigoroses i estimulants, basades en el joc i els materials atractius, la tasca docent desenvolupada pel col·legi del mateix hospital; destaca la col·laboració de tres escriptors encarregats del funcionament del club de lectura, el taller juvenil i el de meditació per a pares; representa un innovador projecte institucional, ambiciós, en el qual estan implicats l’Ajuntament de Madrid, la Dirección General de Archivos, Bibliotecas y Museos, l’empresa Samsung i el club Kiriko, que reuneix 90 llibreries. Es tracta d’un projecte de trajectòria curta, de caràcter innovador, amb bons resultats, la continuïtat del qual garanteixen la professionalitat, compromís i entusiasme dels seus responsables”
L’accèssit l’ha rebut el projecte titulat “NOSOTROS TE LEEMOS” de la Biblioteca Municipal “Pilar Barnés” de Lorca (Murcia), que destaca per l’elaboració de recursos sonors destinats a usuaris amb discapacitat física o falta d’hàbit lector, material susceptible d’una àmplia difusió.

Aquests són els altres quatre projectes finalistes:

• VOLUNTARIADO CULTURAL, de la Biblioteca Pública Municipal del Concello de Verín (Orense) Col·lectiu: minories ètniques i emigrants
  • JO TAMBÉ PUC… SER JARDINER I SER BIBLIOTECARI,  de la Biblioteca Bellvitge de l’Hospitalet del Llobregat (Barcelona). Col·lectiu: discapacitats psíquics.
  • PUNTO CAPAZ: DISCAPACIDAD Y ANIMACIÓN A LA LECTURA, de la Biblioteca Pública Municipal de Villamayor (Salamanca), Col·lectiu:nens amb pluridiscapacitat;
  • ¡NUNCA É TARDE!, de la Biblioteca Municipal “Àgora” de A Coruña, Col·lectiu: persones grans.

Consulta l´acta del Jurat amb els comentaris sobre els projectes.

Aquests són els membres del Jurat. Un jurat integrat per professionals de les Biblioteques i del Tercer Sector.

D’acord amb els objectius de la Fundació, es premien projectes de biblioteques públiques adreçats als sectors més vulnerables de la societat, ja que el premi vol fer un reconeixement a les iniciatives que duen a terme les biblioteques públiques en l’àmbit social, donar-los visibilitat, i potenciar-ne la realització.

La convocatòria és d’àmbit estatal; per tant s´hi pot presentar qualsevol biblioteca pública d’Espanya que estigui duent a terme un projecte que ha de tenir, com a mínim, un any d’antiguitat a la data de la convocatòria.

La Fundació no accepta subvencions ni finançament de cap administració pública.

Aquestes són les Bases de la convocatòria

T´interessa conèixer els dos Premis anteriors?

Els millors projectes de les dues convocatòries anteriors els pots trobar al Mapa de projectes per a la inclusió social.