Projectes finalistes 1a. ed. Premi “Biblioteca Pública i Compromís Social” 2015

Després d´una selecció prèvia dels 8 projectes finalistes, el Jurat ha fet el següent dictamen:

Biblioteca Bon PastorPremi pel Projecte “Teixint una xarxa d´oportunitats” de la Biblioteca de Bon Pastor de Barcelona, un barri amb un nombre important de famílies desestructurades amb nivells molt baixos d’alfabetització i amb una manca d’hàbits en els comportament bàsics. En el projecte, que va començar fa 10 anys, hi intervenen professionals de perfils diferents –educadors i treballadors socials, serveis mèdics, bibliotecaris, etc.-. Treballa per la inclusió social i la inclusió digital. La seva finalitat és generar oportunitats, mitjançant l’educació, a totes aquelles persones que tenen més dificultats socioeducatives. El projecte se centra especialment en infants i joves i, entre d´altres, treballen aspectes de “microviolència”, la qual cosa contribueix a una major estabilitat en el barri.

El jurat l´ha considerat “un projecte madur i ben argumentat. Compta amb una llarga trajectòria ja experimentada. Es tracta d´un projecte transversal, integrat en la complexa realitat social del barri, amb programes especials per a la integració socio-laboral d´adolescents i joves. A més, incorpora la figura de l´educador dins de la biblioteca i col•labora amb agents socials diversos del barri i de la ciutat. Pot convertir-se en un model per a altres iniciatives, situant l´acció de la biblioteca com a motor de canvi i d´integració social”.

Biblioteca de CastropolL’accèssit ha estat pel Projecte “Facilitando lectura. Integrando lectores” de la Biblioteca pública “Menéndez Pelayo” de Castropol (Astúries), un projecte dirigit a persones grans i persones amb mobilitat reduïda.

El Jurat ha considerat que és “un projecte molt arrelat socialment i amb continuitat, que es porta a terme en un medi rural i dispers i que és capaç d´integrar sobretot a persones grans amb dificiltats per desplaçar-se. Compta amb voluntaris. Ha iniciat un programa per difondre i donar a conèixer la literatura i els autors asturians i gallec.-asturians. A més, és un projecte de baix cost i alta rendibilitat en termes socials que pot ser fàcilment replicat en altres entorns”.

Aquests són -per ordre alfabètic- els altres 6 projectes finalistes:

• Achegando culturas. Biblioteca pública municipal Xosé Neira Vilas. Vigo
  • Biblioteca pública per a tothom. Infància i diversitat funcional. Biblioteca Josep Janés i Olivé. L’Hospitalet de Llobregat.
  • Com a casa. Biblioteca pública Can Gallifa. Sant Joan de Villatorrada
  • Compartim capacitats. Projecte inclusiu de dinamització cultural. Biblioteca del Nord. Sabadell
  • Con todos los sentidos. Biblioteca pública municipal “Claudio Rodriguez”. San Sebastián de los Reyes. Pots veure un video (2-3 minuts) de presentació.
  • Leo para ti. Biblioteca municipal. Centro de desarrollo Sociocultural Fundación Germán Sánchez Ruipérez. Peñaranda de Bracamonte.

Sobre tots els projectes finalistes, Tomás Yerro, membre del Jurat, que va ser Director general de Cultura del Govern de Navarra, on va promoure la Llei de Biblioteques de la Comunitat Foral, ens ha enviat el següent comentari: “En conjunto, mi impresión ha sido muy positiva y de manera genérica se concreta, entre otros, en subrayar los siguientes méritos: títulos atractivos, proyectos destinados a colectivos muy marginales y necesitados de justicia y visibilidad social (personas con discapacidad de diversa índole, ancianos, gitanos, emigrantes…), implicación de todo el personal bibliotecario y, en algún caso, de voluntarios, cooperación con diversas entidades de la administración pública y la sociedad civil, diversidad y pertinencia de estrategias, actividades y medios, viabilidad de todos los proyectos y continuidad. Me sorprenden, muy positivamente, los magníficos logros si se comparan con los austeros presupuestos manejados, hecho que acredita y avalora aún más la profesionalidad técnica y el compromiso social del personal bibliotecario español”.

Aquí teniu la distribució per Comunitat Autònoma, dels 20 projectes rebuts. Agraïm a tots la participació!.

Aquests són els membres del Jurat. Un jurat integrat per professionals de les Biblioteques i del Tercer Sector.

El 9 d´octubre de 2014 la Fundació convoca la Primera edició del Premi. #PremioBibliotecaSocial. El 15 de gener acaba el termini de presentació de projectes.

D’acord amb els objectius de la Fundació, es premien projectes de biblioteques públiques adreçats als sectors més vulnerables de la societat, ja que el premi vol fer un reconeixement a les iniciatives que duen a terme les biblioteques públiques en l’àmbit social, donar-los visibilitat, i potenciar-ne la realització.

La convocatòria és d’àmbit estatal; per tant s´hi pot presentar qualsevol biblioteca pública d’Espanya que estigui duent a terme un projecte que ha de tenir, com a mínim, un any d’antiguitat a la data de la convocatòria.

La Fundació no accepta subvencions ni finançament de cap administració pública. El finançament és 100% privat.

Bases de la convocatòria.

El Premi a Public Library News (22 de març 2015)