El Patronat està integrat, en la seva majoria, per persones que provenen del tercer sector i de l’entorn de les biblioteques. Tots hi som a títol individual i, en cap cas, en representació de l’organisme o institució en la qual treballem.

Adela d’Alòs-Moner – Presidència

Adela 240x320

“La meva vida s’ha mogut entorn de dos eixos: les biblioteques i el compromís social. Les biblioteques perquè, a banda de ser la meva professió, són un servei obert, amb un important rol d’aglutinador social. El compromís social l’he portat sempre a la motxil.la: des de les primeres lluites contra la dictadura, participació activa en associacions de veïns, o recolzament a iniciatives socials”.

Va ser directora de la Biblioteca de Ciències (UAB) i més tard crea un centre de documentació central a l’Ajuntament de Barcelona. Coordina projectes de www.bcn.es, i projectes europeus de “digital cities”. Deixa l’administració pública -després de superar dues oposicions- per participar en la creació d’una empresa -doc6 S.A.- que ven l’any 2012 i de la qual n’ha estat presidenta durant 22 anys. Presidenta del Col•legi de Bibliotecaris-Documentalistes de Catalunya (2000-2003). Des del 2010 fins setembre 2014 és professora associada a la Universitat de Barcelona on va coordinar l’Aula Rubió i Balaguer d’extensió universitària. Linkedin, blog personal.

Assumpta Bailac Puigdellívol – Vicepresidència

Assumpta

“Sóc Bibliotecària, i professionalment he estat sempre vinculada, d’ una manera o altra, a la biblioteca pública. He entès la biblioteca com un servei públic a la comunitat, per això m’ ha engrescat formar part del Patronat d’ una Fundació amb el nom Fundació Biblioteca Social. M’il•lusiona poder contribuir a fer més visible la dimensió social de la biblioteca pública”.

Bibliotecària, llicenciada per la Universitat de Barcelona. Ha obtingut un Màster en Administració Pública i ha realitzat un Curs en Funció Gerencial a ESADE. També disposa d’ un Postgrau en Planificació i Gestió de Biblioteques, impartit per la Universitat Pompeu Fabra. Fins Juliol 2016 és gerent del Consorci de Biblioteques de Barcelona, organisme que gestiona les biblioteques municipals de la ciutat. Va iniciar la seva trajectòria professional en l’ àmbit de les biblioteques de la Obra social de la Caixa. Després va assumir el càrrec de cap del servei de Cultura, i més endavant de biblioteques, de la Diputació de Barcelona. Va exercir de Directora general de Cooperació cultural del govern de la Generalitat, en la direcció general que tenia responsabilitats en l’ àmbit de la biblioteca pública del país.@BailacAssumpta

Eulàlia Espinàs – Secretaria

Eulalia Espinas

“Biblioteca i servei sempre les he considerat dues paraules indissolubles. Tant, que la primera sense la segona, deixa de tenir sentit més enllà de l’àmbit estrictament personal. I al contrari, amb la segona pren una dimensió que la fa imprescindible socialment. Arribats a aquest punt, no podia deixar de sumar-me al projecte Fundació Biblioteca Social”.

Llicenciada en Biblioteconomia i Documentació per la Universitat de Barcelona i formada complementàriament en la direcció i gestió d’organitzacions no lucratives, la trajectòria professional l’ha dut a especialitzar-se en la planificació i en la gestió de biblioteques i centres culturals des de la mirada del servei a la comunitat. Va ser directora-gerent de la Fundació Biblioteca d’Alcúdia “Can Torró”, i durant 9 anys directora de la Fundación Bertelsmann a Espanya, des d’on s’impulsaven projectes per a la millora de la gestió i el servei de les biblioteques públiques d’Espanya i de Portugal. Paral•lelament, s’ha involucrat en múltiples projectes de l’àmbit cultural i social, molt especialment en els vinculats amb el món de la lectura, el llibre i les biblioteques, entre ells, la presidència del Col•legi Oficial de Bibliotecaris-Documentalistes de Catalunya. Actualment és gerent de l’Ateneu Barcelonès.

Josep M. Rodríguez Rovira – Tresoreria

“Des de sempre he tingut una forta motivació social. Tots formem part de la comunitat humana, tots tenim el deure d’aportar el nostre esforç i la nostra dedicació. Hem trobat un mon que ens ha aportat el que som i el que tenim. Hem de millorar-lo pels que vindran després”.

Enginyer tècnic industrial, treballa a Auxiliar de Canalizaciones (ACSA) (1969-1973 i 1984-1987) com a Cap del servei de reparacions de la xarxa de distribució d’aigua a Barcelona. Del 1973-1984 porta a terme activitats sindicals i polítiques i, l’any 1987 és cofundador de l’empresa doc6 S.A. N´és conseller delegat fins l’any 2012. Actualment membre de SECOT. Sèniors en assessorament empresarial.

Eduard Ballester i Muñoz – Vocal

Eduard Ballester

“En llocs petits…,molta gent petita… fa coses petites…. que canvien el mon (proverbi africà). Aquest proverbi recull la meva trajectòria de més de  25 anys que porto treballant de forma professional i voluntària al tercer sector. Em defineixo com a un veterinari social,que vol aportar de forma discreta però compromesa, el meu granet de sorra per una veritable transformació social. Una transformació social que he pogut viure a països de l’ hemisferi sud, treballant  com a cooperant internacional durant uns anys i que actualment puc gaudir en la meva actual feina de gerent d’una entitat social que treballa per a les persones amb intel·ligència límit i discapacitat intel·lectual lleu”.

Llicenciat en Medicina i cirurgia veterinària per la UAB, he treballat en l’àmbit de la cooperació internacional durant 20 anys com a cooperant internacional i director tècnic de la Federació Catalana d’ONG per al Desenvolupament. Actualment sóc el gerent de l’Associació Catalana d’Integració i Desenvolupament Humà (acidH), on la raó de ser de la nostra feina és contribuir, des del nostre compromís ètic i moral,  a que cada persona amb discapacitat intel·lectual i les seves famílies puguin desenvolupar el seu projecte de qualitat de vida, així com a promoure la seva inclusió com a ciutadans de ple dret en una societat més justa i solidària.

Montserrat Caminal – Vocal

Montserrat Caminal 240x320

“La motivació per formar part d’aquest important projecte social que és la “Fundació Biblioteca Social” és que permet desenvolupar projectes que contribueixin a millorar el benestar de tots els col·lectius vulnerables i especialment el de les persones grans”.

Llicenciada en Psicologia per la Universitat de Barcelona. Ha realitzat postgraus en psicologia, envelliment i direcció d’equips i de projectes. El primers tretze anys de vida professional han estat com a psicòloga escolar. Posteriorment, durant més de vint-i-quatre anys, fins al 2013, ha treballat en el Programa de Gent Gran de l’Obra Social “la Caixa”, on ha estat Sotsdirectora de l’Àrea Social, i ha impulsat i desenvolupat diversitat de projectes de promoció de l’envelliment actiu en el sentit més ampli del concepte.

Felipe Campos – Vocal

Campos

“Quan tens la posibilitat de compartir els somnis individuals i convertir-los en realitats colectives, solament pots afegir-te i sumar, aquesta és la meva motivació per formar part d’aquest projecte tan engrescador i alhora coherent com la Fundació Biblioteca Social. Tenim per davant reptes per davant però som un grup de persones que no tenen por a somiar i a treballar de valent per fer realitat la missió de l’organització. Encantat de començar a navegar, arribarem a bon port, pot ser la travessia és llarga, però més important que arribar és el propi viatge”.

Emprenedor Social, Premi Princep de Girona en la categoria social 2013. Link: Director General – Associació Educativa Itaca – Educació en el Lleure i Acció Social, que reb l’any 2014 el “Premio Nacional de Juventud”. Llicenciat en Ciències Econòmiques per la Universitat de Barcelona i amb Lideratge i Innovació Social en ONG per ESADE Business School. @felipecamposlh, @aeitaca

Carme Fenoll – Vocal

Carme 240x320

“La meva professió és alhora la meva vocació i el meu hobby. Crec en el poder de transformació social de les biblioteques públiques i sobretot en les persones que ho fan possible amb el seu dia a dia. En el cúmul d’històries positives que passen en aquests centres, ara cal afegir el naixement d’aquesta Fundació”.

Carme Fenoll és diplomada en Biblioteconomia i Documentació per la Universitat de Barcelona i llicenciada en Documentació per la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). Ha obtingut dos postgraus en documentació i un màster en gestió cultural. Des de 2012 fins març 2017 ha sigut la Cap del Servei de Biblioteques de la Generalitat de Catalunya. Anteriorment va dirigir la Biblioteca de Palafrugell, població on té el privilegi de viure amb la seva família. També és tutora dels estudis de Documentació de la UOC. Al llarg de la seva trajectòria com a bibliotecària ha engegat projectes com Arteca (préstec d’obres d’art), Bibsons, Wiki Loves BibliotequesCAT (col.laboració amb la Viquipèdia),10×10 (trobades d’editors amb els bibliotecaris) i Biblioteques amb DO. El 2006 va publicar amb Ciro Llueca «Cinquanta idees per sorprendre des de la biblioteca pública» a la revista BiD. @carmefenoll

Hilario Hernández Sánchez – Vocal

Hilario 240x320

“Sempre he pensat que en realitat un no tria què és a la vida; més aviat és la vida la que et tria i t’encamina de manera gairebé imperceptible. De fet, en els primers trenta anys de la meva vida, crec que mai vaig pensar en ser bibliotecari. I, no obstant això, les biblioteques han esdevingut l’eix de la meva vida professional. Ja fa temps que ni jo mateix sabria explicar què sóc, i he sigut, sense les biblioteques”.

Des del ja llunyà 1981 en què vaig participar en la creació de la primera Biblioteca municipal de Salamanca, he estat documentalista, gestor, professor, investigador… de les biblioteques. O, per ser més precís, de les biblioteques públiques. Aquestes han canalitzat al millor de la meva capacitat de treball i també el més arrelat i fructífer del meu compromís social. Sí, a més, tinc l’oportunitat de pertànyer i de contribuir amb una Fundació que té per lema el compromís social de les biblioteques, crec que he estat afortunat en com em va triar la vida, amb uns companys de viatge que em seguiran enriquint més enllà de la professió.

Glòria Pérez-Salmerón – Vocal

Gloria Perez 240x320

“Ser membre del Patronat de la Fundació Biblioteca Social forma part del meu compromís professional amb la societat i espero poder contribuir al desenvolupament social a través de les iniciatives portades a terme per les biblioteques e impulsades per la Fundació”. Com diu Joel A. Barker: “La visió sense acció és només un somni. L’acció sense visió només fa passar el temps. La visió juntament amb l’acció pot canviar el món”.

És bibliotecària i documentalista. Ha estat directora de la Biblioteca Nacional de España i de la Central Urbana de Badalona.. Actualment treballa al backoffice de la Xarxa de biblioteques municipals de Barcelona. Des d’octubre 2014 és Presidenta de FESABID.Participa activament en l’àmbit associatiu nacional, europeu -EBLIDA- e internacional en les federacions de bibliotecaris i biblioteques per facilitar el dret d’accés a la informació i el dret a llegir en electrònic. Com? impulsant accions per a conscienciar a polítics, bibliotecaris i ciutadans sobre els obstacles als quals s’enfronten les biblioteques en l’entorn digital, i la necessitat d’un marc legal just per a l’adquisició i préstec de llibres electrònics, així com també excepcions sobre els drets d’autor per les biblioteques. Des d´agost 2015 és presidenta electa d’IFLA  @GPSalmeron

Lluís Toledano – Vocal

Lluis Toledano 240x320

“La cultura i l’acció social imprescindiblement formen part d’un mateix compromís que neix i s’alimenta de la convicció de les nostres accions i intervencions com a possibilitadores del desenvolupament humà i la construcció de persones i ciutadans plenament conscients participatius, crítics i solidaris respecte als altres i respecte a sí mateixos. Actuacions en definitiva, que ajuden a l’apoderament de les persones i la transformació social. Que por molts anys la Fundació Biblioteca Social pugui fomentar, promoure i desenvolupar aquests valors”.

Mestre, Educador Social i Pedagog. Amb més de 25 anys d’experiència en el sector d’atenció a les persones, en la intervenció socioeducativa en l’àmbit de la infància en situació de risc i conflicte social, la docència i la direcció d’equips. La seva trajectòria professional ha estat dedicada a la docència en els estudis de Grau d’Educació Social i Treball Social de la Universitat Ramon Llull, la direcció tècnica i la coordinació de formació en els àmbits de la intervenció socioeducativa en diferents entitats del Tercer Sector Social. Els darrers anys ha estat Responsable de l’Àrea d’Acció Social de la Taula d’entitats del Tercer Sector Social de Catalunya, i Director de l’Àrea de Formació i Assessorament de l’Associació Formació i Desenvolupament, de la qual és Soci Fundador.

La Fundació no accepta subvencions ni finançament de les administracions públiques.Considera que els recursos de les AAPP han de ser destinats a les biblioteques públiques i no a la Fundació.

Reunions del Patronat: imatges gràfiques

• 8a reunió: 23 febrer 2017

• 7a reunió: 29 setembre 2016

• 6a reunió: 25 febrer 2016

• 5a reunió: 22 setembre 2015

Estatuts

Estatuts de la Fundació (en PDF). Núm. 2868 del Registre de Fundacions.